Tags

, ,

Als ik een proeverij geef, is zonder twijfel de meest gestelde vraag: Welke wijn vind jíj nou het lekkerst? Ik vind dit altijd een bijzondere vraag, het is alsof mijn (subjectieve!) oordeel, als zogenaamde expert, als (objectieve) waarheid wordt bestempeld. Maar het feit dat die vraag op elke proeverij gesteld wordt, geeft mij elke keer de gelegenheid om mijn “wijnmotto” ten tonele te brengen: Elke wijn heeft zijn eigen moment!

Ik geloof er heilig in dat ik een wijn het ene moment “zozo” of zelfs “niet lekker” kan vinden en op een ander moment fantástisch: het ligt aan allerlei omstandigheden. De juiste wijn op het juiste moment, dát is de kunst! Dat is in mijn ogen ook meteen het meest fascinerende aan het product wijn. Ik probeer me daar dan ook in te specialiseren door aan de ene kant het technische (analytische) proeven te verbeteren zodat ik een wijn beter objectief kan beoordelen en aan de andere kant te werken aan mijn kennis over wijn-spijs. Inmiddels heb ik een behoorlijk gedegen achtergrond in beide aspecten (zie over mij) en dus kan ik er wat over vertellen.

Het maken van wijn-spijs combinaties is wat mij betreft het makkelijkste voorbeeld als het gaat om het uitleggen van mijn motto. Maar er zijn meer voorbeelden te bedenken: op een feestje wil ik een wijn die ik gemakkelijk kan drinken, zonder al teveel poespas, maar als ik met mijn lief aan onze keukenbar zit voor een leuke avond met een goed gesprek, een spelletje en hapjes dan misstaat een bijzondere, complexe wijn absoluut niet. Op een terras in het zonnetje geniet ik van heel andere wijn dan ’s winters bij het haardvuur, maar minder extreem zijn wijnen die ik vóór het eten lekker vind ook heel anders dan de wijnen die ik erna graag drink. Gewoon, omdat mijn behoeftes gedurende de dag, bij elke gelegenheid, in elk jaargetijde en zelfs op elk tijdstip anders zijn.

Wijn & spijs combineren vergt kennis van zowel de wijn als het gerecht (inclusief kooktechnieken, ingrediënten, structuur, etc.), maar ook zeker de nodige creativiteit. Er zijn theorieën over, de belangrijkste is van Peter Klosse, maar met alleen de theorie ben je er nog niet. Je moet ook goed kunnen associëren en een heldere voorstelling kunnen maken van smaakbelevingen. Dit geldt overigens ook voor al m’n andere voorbeelden: creativiteit, inlevingsvermogen en kennis zijn belangrijke ingrediënten voor een juiste wijn op het juiste moment.

Advertenties